Virksomhed med kræftramt medarbejder
Én ud af tre danskere rammes af kræft – det siger statistikkerne. Det betyder, at langt de fleste virksomheder i Danmark har, eller får, en medarbejder der er ramt af kræft. Ikke nok med det; kræft kommer ofte snigende og rammer derfor som et lyn fra en klar himmel.
Det kan være en lammende oplevelse, særligt for den ramte medarbejder og dennes familie. Men arbejdspladsen bliver også ramt. Pludseligt er der mange ting at tage stilling til, og beslutninger skal ofte tages inden for kort tid. For eksempel, hvad skal der ske med arbejdsopgaverne, som den kræftramte medarbejder har varetaget? Hvem skal udføre opgaverne? Hvornår? Hvor længe?…
Nogle arbejdspladser har en personalepolitik eller kultur, som sørger for, at der handles mere eller mindre ’automatisk‘. Automatikken sikrer, at det praktiske med sygemelding og økonomi hurtigt kommer på plads, og det er bestemt en stor fordel i en svær situation, hvor tvivlen ofte råder. Men automatikken kommer til kort, når det handler om reaktioner og kontakt til den sygemeldte.
- Hvad er det rigtige at gøre?
- Hvad skal vi gøre?
- Hvad kan vi gøre?
Når en ansat får kræft, påvirker det kolleger og venner på arbejdspladsen i forskellig grad, ofte afhængigt af hvor tæt og godt et forhold kollegerne har til den syge.
At være kollega til en kræftsyg kan være en langvarig proces præget af usikkerhed, bekymringer, angst og til tider øget arbejdspres. Det betyder, at også kollegerne kan have behov for at tale om egne reaktioner og tanker.
Læs mere om:
- Hvad gør vi, når en medarbejder rammes af kræft og Sygemeldes?
- Hvordan gør vi, når medarbejderen skal tilbage til arbejdet?